Klasik V-Kayışları
Klasik V-Kayışları,1920'li yıllarda geliştirlmiş olan kayışlar katogorisinin ilkiydi.Başlangıçta bu kayışların otomobillerin radyoter soğutma fanlarının taşınması için geliştirilmiştir.Eşkenar olmayan dörtgen bir kesite sahiptir.
Yapı |
Tipik Klasik V-Kayışlarının Kesiti
ŞEKİL 1.1
Kauçuk kaplanmış kumaş örtü ceket olarak bilinir,kavramayı ve sonu olan çekilmeyi sağlar.
Kablo ipler(cords)gerilimin taşınması içindir.
Taban kesilmeye ve kasnağın taraflarında ki sıkıştırma kuvvetlerine karşı ayakta kalır ve onları iplere(cords)aktarır.
Tpping iplerin üzerinde bulunur ve yorulma başarısızlığına uğramaksızın eğilmeye direnmeyi gerektirir.
Yapışkan bileşik bütün gerilme elemanlarının temel noktalarını anlatır ve gerilme elemanlarını tabandan üst noktaya kadar diğer barçalara bağlar.
Yükseklik (y) nin üst genişlik (x) e oranı ki bu görünüş oranı olarak adlandırılabilir,yaklaşık 0.6 dır.Kayış açısı 40 derece de standartlaştırılmıştır ve öyleki kayışlar kasnak oluklarının 32-38 derece açı aralıkları arasında tatmin edici şekilde görevini yerine getirecektir.Makas açısı kayışın kesit açısından az olur,aralığı artırır ve bu nedenle çekilme etkili olur.Bununla birlikte kayış açısından çok dikkate alınmaya değer farklılığa sahip değildir, eğer öyle olsaydı kayışı kasnak oluğundan bırakmak için gereken kuvvet kayışı kasnak oluğundan çekmeye gerekli olan kuvvetten daha yüksek olacaktır.
Diğer Kayış tipleriyle karşılaştırıldığında,kayışın her ünite boyunun kümesi nispeten yüksektir,buda yüksek merkezkaç kuvvetlerine neden olur.Bununla birlikte,kayışın yüzey hızları her saniye için 25 metreyi geçmemesi tavsiye edilmiştir.Buna karşın,ağır kayış kesiti çok etkili mekanik bükülme vuruntusu kayışın nemlenmesini sağlar ve üretilmiş ısının zayıf olarak dağıtılmasına neden olur.Mademki bükülme momenti diğerleri ile karşılaştırıldığında yüksek,yarıçap üzerindeki en küçük sarma sınırlaması en düşük makara ölçüsü üzerinde sınırlamaya neden olurki o etkili olarak kullanılmış olabilir.olabilir.
Tablo 1.AKlasik Kayış kategorisiyle alakalı standart bölümlerin bilgilerini sağlar.
Nispeten düşük görünüş oranına sahip olan klasik kayışlar,kayış dışında çalıştırıldıklarında ıdler kasnakları ile birlikte kullanım için uygun olurlar ki o tarımsal uygulamalarda yaygındır.
H öneki kayışların tarımsal uygulamalarda kullanıldığını belirtmek amacıyla kullanılmıştır.
Örnek:HA,HB v.b.
Tablo 1.Ada belirtilen bölümlerden ayrı olarak, kayışların sadece 1 tekli olarak ihtiyaç duyulduğu kesin uygulamalar için bir bölüm setide vardır.Bu tekli kayış taşıyıcıları düşük güçler için ve ev aletlerinde olduğu gibi aralıklı uygulamalar içindir.Birinci kriter yüksek esneklik,işleme sıklığı ve arızalandığında kolay sökülüp-takılmasıdır.Bunlara küçük beygir güçlü V-Kayışları yada"FHP"kayışlarıda denir.Dünyada ev aletlerinin daha da ekanikleşmesi ile bu tasarıma sahip kayışların önemi anlaşıldı.(Örnek;çamaşır makinası,bulaşık makinası,kurutma makinası v.b...)Amerikada bu bölümler 2L,3L,4L, ve 5L ile ilgilidir ki onlar klasik V-kayışları bölümleri Y,Z,A ve B'ye yazılan sıraya göre uyar.
Unutulmamalıdır ki, normal mekanik güç iletimi sırasında çoklu A yada B bölüm kayışlarının kullanılması tekli C,D ve E bölüm kayışlarının kullanılmasından daha iyidir.gerçi daha sonra güç iletişimleriyle karşılaşılabilir.
Tablo 1.A Klasik V-Kayış Bilgileri
İsimlendirme |
Boyutlar |
Her Kayış İçin En Yüksek Güç Oranı(kw) |
En Düşük Kasnak Ölçüsü P.C.D.(mm) |
Standart |
Y |
|
0.6 |
20 |
200-500 |
Z |
|
2.3 |
50 |
400-1500 |
A |
|
4.9 |
80 |
540-4600 |
B |
|
8.6 |
125 |
650-7040 |
C |
|
19.7 |
200 |
1070-10670 |
D |
|
41.9 |
315 |
1990-15200 |
E |
|
54.0 |
500 |
4660-15280 |